niedziela, listopada 29, 2015

Andrzejkowe wróżby

Andrzejki, wróżby, kula, lanie wosku, zakwitanie galązki wiśni, przebijanie serca z imionami

Wigilia Św. Andrzeja już dziś! Od wieków był to szczególny dzień, właściwie szczególna noc. Panny wierzyły, że tego dnia będą mogły uchylić rąbka tajemnicy i dowiedzieć się czegoś o swoim przyszłym mężu. Ostatni raz zajmowałam się takimi wróżbami w gimnazjum, dlatego przygotowałam szybkie przypomnienie w razie, gdybyście wasza wiedza na ten temat też lekko zardzewiała.

Gałązka wiśni

Zerwij gałązkę wiśni i wstaw do wody. Jeśli zakwitnie w wigilię Bożego Narodzenie, zwiastuje rychłe wesele. Ja jestem już skreślona, przez całe życie jeszcze nic mi nie zakwitło.

Serduszka z imionami

Przebijanie karteczek z imionami. Wiecie oczywiście, że można ta wróżbę zhakować. Jakie imię byś chciała „wylosować”? Wyższy level to rzucenie karteczek przez lewe ramie. Najbliżej upadnie ta z imieniem przyszłego ukochanego. Lewe ramie symbolizuje kobiecość, więc to naprawdę ważne, żeby tym razem nie pomylić kierunków.

Układanie butów

Pamiętajcie, że w tym rytuale mogą wziąć udział jedynie panny. Należy ustawić buty przy oknie, jeden za drugim. Ta dziewczyna, której but pierwszy dojdzie do progu, zmieni stan cywilny, jako pierwsza. Mam dziwne wrażenie, że niektóre koleżanki mogą przy tym oszukiwać.

Rzucanie obierką z jabłka

Obieramy jabłko starając się uzyskać jak najdłuższą obierkę. Następnie rzucamy ją przez lewe ramię. Kształt obierki wskaże pierwszą literę imienia ukochanego. Nie mam zbytnio talentu w obieraniu warzyw i owoców, więc mnie pewnie czeka „I”.

Lanie wosku

Należy stopić trochę wosku, a następnie przelewać go przez stary klucz do miski z zimną wodą. Potem trudniejsza część, zinterpretowanie powstałych figur może być naprawdę trudne.

A jak u Was? Wróżycie sobie z okazji andrzejek? I jakie wróżby wybieracie najchętniej?